Retour

Recordjaar voor Medi-Market Group

De Belgische keten van parafarmacieën, apotheken en schoonheidsinstituten kende in 2022 een omzetgroei van 30%, wat haar ambitieuze uitbreidingsplannen ruimschoots rechtvaardigt. De groep kondigt 12 openingen aan in België en het Groothertogdom Luxemburg, en 14 in Italië.

De Belgische groep Medi-Market heeft een uitstekend jaar achter de rug. In 2022 kende de groep een omzetstijging van 30% en groeide haar marktaandeel in België tot 15%.
“We zijn erg tevreden over de resultaten. We zijn voornamelijk organisch gegroeid en we zien dat het marktaandeel van elk van onze winkels in hun verzorgingsgebieden aanzienlijk is toegenomen. De omzetstijging is deels te danken aan het toegenomen aantal bezoekers in onze winkels en de impact daarvan op het aantal aankopen, wat belangrijke economische parameters zijn voor ons als handelaar”, aldus Cédric Antoine, CEO van Medi-Market.

Die toename is vooral te wijten aan de lastige economische situatie waarin veel gezinnen zich bevinden. Door hun dalende koopkracht zien ze zich genoodzaakt om op zoek te gaan naar de beste prijzen, en dat is precies waar Medi-Market voor staat: een ruim assortiment aan kwaliteitsproducten voor welzijn en gezondheid, voor iedereen, tegen onklopbare prijzen.

“We hebben een uitstekende reputatie opgebouwd met onze unieke positie in de markt, en we moeten nu meer dan ooit de koopkracht van de gezinnen ondersteunen. Medi-Market is uitgegroeid tot dé referentiespeler op het gebied van gezondheid en welzijn, en wordt jaarlijks bezocht door 1.400.000 huishoudens in België”, zegt Cédric Antoine, CEO van Medi-Market.

26 openingen gepland voor 2023

De sterke omzetgroei is ook te danken aan de uitbreiding van het Medi-Market-netwerk.
In 2022 opende de groep vijf nieuwe parafarmacieën (in het onlangs gerenoveerde Westland in Anderlecht, in Ottignies, in de Ukkelse wijk Bascule, in Gembloux en in het Belval Plaza Shopping Center in het Groothertogdom Luxemburg) en één apotheek (in het winkelcentrum Belle-Île in Luik).

Daarmee nadert het bedrijf met rasse schreden de mijlpaal van 100 verkooppunten in de Belux, die de groep later dit jaar zal bereiken. In 2023 staan immers maar liefst twaalf openingen op de planning (tien parafarmacieën en twee apotheken). Dat zijn er twee keer zoveel als vorig jaar.

In Italië, waar Medi-Market haar intrede deed in 2019, kondigt de keten zelfs een verdubbeling van haar portfolio aan: het aantal verkooppunten gaat er van 14 parafarmacieën (in Milaan, Turijn, Bologna, Parma …) naar 28!

Aanwervingen, het derde ingrediënt voor een winnende cocktail

De Medi-Market Group stelt 875 mensen tewerk en is sinds haar oprichting continu blijven aanwerven. Er staan een heleboel vacatures open voor verschillende functies. Naast een ruim assortiment en lage prijzen, vormen de expertise en het persoonlijke advies van de multidisciplinaire teams de derde pijler van de filosofie van Medi-Market. Want hoewel de prijzen laag zijn, mag dat niet ten koste gaan van de kwaliteit van het advies en de dienstverlening.

“Wij zijn een van de meest dynamische werkgevers in de sector. Gezien onze groei, blijven we voortdurend nieuw personeel aanwerven voor onze winkels. In 2022 namen we bijna 200 nieuwe mensen in dienst, en met het oog op onze uitbreidingsplannen zullen we snel de kaap van 1000 werknemers ronden”, voorspelt Cédric Antoine, CEO van Medi-Market.

Over Medi-Market Group

Het Belgische bedrijf Medi-Market werd in december 2014 opgericht met de ambitie om gezondheidszorg en welzijn voor iedereen toegankelijk te maken, door apotheek- en parafarmacieproducten (dermocosmetica, huid- en haarverzorging, voedingssupplementen en aangepaste voeding, natuurlijke geneesmiddelen, kinderverzorging en bandagisterie) aan te bieden tegen de laagste prijzen. De groep is momenteel aanwezig in drie Europese markten (België, Groothertogdom Luxemburg, Italië) en is ook online actief. Medi-Market biedt in haar verkooppunten en webshop meer dan 10.000 gezondheids- en wellnessproducten aan, en heeft een magazijn met een oppervlakte van 10.000 m².

Eind 2022 bestond het netwerk van Medi-Market uit 72 parafarmacieën, 27 apotheken en 8 schoonheidssalons, die samen dagelijks meer dan 15.000 klanten bedienen. 

In 2022 steeg de totale omzet met 30%. Het bedrijf heeft 875 mensen in dienst en is nog steeds voor 100% in handen van Belgische investeerders.